Inschrijven voor Recreacup 3 - 16/05/2020

Recreacup 3 op zaterdag 16 mei 2020 in Aalter (Sportpark, Lindestraat 17, 9880 Aalter).
Inschrijven vóór 24 april 2020!

Dit is een individuele wedstrijd voor recreanten. De nadruk ligt op plezier, maar de springers willen natuurlijk ook zo veel mogelijk punten verzamelen. Er zijn 8 proeven waarbij de springer gedurende 30 seconden de opgelegde skill zo vaak mogelijk probeert uit te voeren. Zes oefeningen zijn op voorhand gekend: speed, doubles en 4 andere skills. Op de dag zelf worden daar nog 2 verrassingsproeven aan toegevoegd.

Leeftijdsverdeling:

  • 2011-2012: Mini's 1 (voormiddag)
  • 2009-2010: Mini's 2 (voormiddag)
  • 2006-2008: Beloften (namiddag)
  • 2003-2005: Junioren (namiddag)
  • 2002 of vroeger: Senioren (namiddag)

Skippers van basis 1, basis 2 en basis 3 die (bijna) alle skills van hun leeftijd beheersen, mogen deelnemen aan de Recreacup (voor de proefjes: zie verder).
Deelname kost 5 euro, op de dag zelf te betalen aan de begeleidende trainers. 

Wil je graag meedoen? Oefen dan ook goed thuis. De skills worden op training wel aangeleerd, maar er wordt niet specifiek voor de Recreacup geoefend op de trainingen.

Heb je vragen over de praktische kant van deze dag, over de opdrachten of de haalbaarheid ervan, spreek hier dan gerust de trainer over aan. 

 

Proeven

Hier vind je alle proefjes van Recreacup 1. Klik hier voor de video van Recreacup 1 waarin de verschillende proeven worden voorgetoond. Zeker bekijken, zodat je alle proefjes correct kan uitvoeren.

Mini's 1 en Mini's 2: 1/speed. 2/full turn. 3/fake push up. 4/verrassingsproef. 5/doubles. 6/criss cross achterwaarts. 7/crougar side swing open. 8/verrassingsproef

Beloften: 1/speed. 2/full turn to cross. 3/fake push up to cross. 4/verrassingsproef. 5/doubles. 6/double under achterwaarts. 7/cross release. 8/verrassingsproef

Junioren en Senioren: 1/speed. 2/360° in double. 3/push up. 4/verrassingsproef. 5/doubles. 6/criss cross in double achterwaarts. 7/cross release. 8/verrassingsproef

 

Uitleg van de proeven:

Speed: Hierbij moet afwisselend de rechter- en de linkervoet de grond raken, waarbij er telkens 1 voorwaartse rotatie van het touw heeft plaatsgevonden. Enkel de rechtervoet wordt geteld.

Full turn: Maak een volledige draai rond de lengteas, en spring terug voorwaarts over het touw. Men mag de draairichting steeds kiezen.

Full turn to cross: idem full turn waarbij men de armen kruist bij de voorwaartse sprong.

360° (DU): In één sprong het touw naast het lichaam zwaaien, een halve draai maken rond de lengteas en achterwaarts over het touw landen. Daarna in één sprong opnieuw een halve draai rond de lengteas maken en het touw 2x voorwaarts onder de voeten draaien. Men mag de draairichting steeds kiezen.

Fake push up: Ga gehurkt zitten met beide handen en het touw op de grond. Strek vervolgens de benen naar achter tot plankhouding. Spring dan terug naar hurkzit. Bij het rechtkomen spring je (minstens) 1x voorwaarts over het touw.

Fake push up to cross: idem fake push up, maar bij het rechtkomen spring je (minstens) 1x met de armen gekruist voorwaarts over het touw.

Push up: Ga gehurkt zitten met beide handen en het touw op de grond. Strek vervolgens de benen naar achter tot plankhouding. Spring dan terug naar hurkzit waarbij je het touw onmiddellijk onder de voeten draait.

Double unders: Hierbij dient het touw 2 voorwaartse rotaties te maken tijdens dezelfde sprong. Hierbij worden het aantal sprongen waarbij er double under gedraaid wordt geteld.

Criss cross (AW): Spring achterwaarts met de armen gekruist over het touw. Nadien moeten de armen verplicht opnieuw geopend worden.

Double under (AW): idem double unders, waarbij het touw achterwaarts draait.

Criss Cross (DU AW): idem double under (AW) waarbij men de armen kruist bij de 2e rotatie van het touw.

Crougar – side swing – open: Spring met de linkerarm onder het linkerbeen over het touw, zwaai nadien het touw aan de rechterzijde naast het lichaam, open het touw en spring 1x voorwaarts over het touw. Men mag steeds kiezen aan welke zijde oefening wordt uitgevoerd.

Cross release: Laat in een voorwaartse criss cross het handvat van de onderste arm los en vang het terug op boven de andere arm om nadien verder in criss cross te springen. Elke gelukte cross release met nadien een sprong in criss cross is 1 punt waard. Men mag meteen naar een volgende cross release gaan zonder de armen te openen.